Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

De ce este necesar sa comunicam eficient cu medicii

De ce este necesar sa comunicam eficient cu medicii
de la 12-Ian-2016
De ce este necesar sa comunicam eficient cu medicii
PsihologieAutocunoastere

Cu totii ne-am confruntat la un moment dat cu o problema medicala, mai usoara sau mai grava. Insa, uneori, stresul si ingrijorarea asociate ne sunt agravate din cauza unei comunicari deficitare cu medicul. Astfel, simtim ca nu intelegem exact afectiunea, motivul tratamentului sau nu avem incredere ca ne va ajuta sa ne simtim mai bine. Este bine de stiut ca anumite situatii se pot rezolva cu o atitudine potrivita din partea pacientului, impreuna cu suportul doctorului, inclusiv la nivel emotional.


Pacientul trebuie sa inteleaga, in primul rand, ca orice conversatie cu medicul este un dialog, nu un monolog; de aceea trebuie sa intrebe absolut tot ce ii trece prin minte, indiferent cat de incomode sau redundante par intrebarile.

"Unii pacienti sunt mai interesati de evolutia bolii, altii nu vor sa stie detalii. Corect este ca medicul sa anunte in primul rand pacientul despre afectiune si tratament, direct, scurt, fara multe detalii. In pasul urmator discuta si intreaba pacientul despre doleantele personale. In fata unui diagnostic grav pacientul se poate simti debusolat, de aceea trebuie reluate discutiile periodic, la fiecare evaluare. Desi familia, usor detasata, poate cere mai multe detalii, este bine ca acestea sa se temporizeze. Putem sugera familiei modificari ce tin de stilul de viata, sa evite documentarea pe internet sau surse nesigure, sau chiar plimbarea pe la specialisti neavizati", explica Simona Farcas, medic primar medicina de familie din cadrul centrului ProVita - Diagnostic si tratament.

Atunci cand pacientul se loveste de un diagnostic nou este bine sa intrebe:
- Ce inseamna afectiunea, cum se schimba viata lui dupa acest moment?
- Cat dureaza tratamentul/ boala?
- Cat de des se vor efectua controalele?
- Cum influenteaza boala anumite persoane din familie?
Daca pacientul urmeaza sa realizeze o analiza de imagistica (ecografie, CT, RM), este important sa afle:
- Exista contraindicatii?
- Ce pregatire este necesara?
- Cum se desfasoara investigatia?
- Care este durata examinarii?
- De ce este necesara injectarea cu substanta de contrast?
- Care este rezultatul examenului?
- Daca rezultatul este normal, de ce a fost necesar examenul?
- De ce sunt necesare alte investigatii complementare?
- Unde merg cu rezultatul?

O alta regula foarte importanta este ca pacientul sa fie deschis in fata specialistului. Medicul nu judeca nimic din cele spuse, iar tot ceea ce se discuta in cabinet ramane strict confidential.

In plus, pacientul trebuie sa aiba incredere in medic, sa fie convins ca acesta ii va rezolva problema, nu sa il suspecteze de greseli sau rea vointa. Nu va simtiti in siguranta, ascultat sau tratat corespunzator - atunci schimbati medicul!
Astfel, de multe ori ajungem sa cerem opinia mai multor medici, cu sugestii diferite de tratament, uneori contradictorii. Cum procedam in acest caz?  

"Pacientul trebuie sa aleaga doctorul care i se pare cel mai sincer, care ii inspira incredere maxima, cel care i se pare ca va face tot posibilul sa ajute, oricat de grava ar fi situatia", explica dr. Ovidiu Palea, Directorul General al Centrului Medical ProVita.

Astfel, cel mai important factor pe care trebuie sa il urmarim atunci cand facem aceasta alegere este modul in care suntem ingrijiti:

"Anumiti medici, in special cei care trateaza boli grave, depersonalizeaza pacientul pentru ca astfel il pot trata cel mai bine si corect. Este foarte greu sa faci asta si nu toata lumea reuseste. De exemplu, in cazul <Colectiv> multi medici au tratat excelent pacientii pentru ca nu stiau detalii personale despre acestia.
Alti medici functioneaza mai bine atunci cand empatizeaza cu pacientii si atunci stabilesc o relatie deschisa, de incredere si comunicare. Cand intram pe usa cabinetului trebuie sa ne gandim daca ne dorim un prieten sau un tratament. Ideal ar fi amandoua, dar acest lucru nu este posibil mereu! ",adauga dr. Simona Farcas.

Dincolo de diagnostic si tratament trebuie sa stim ca partea de urmarire post terapeutica este critica, indiferent de afectiune sau evolutia cazului. Este foarte important pentru pacient sa stie ce are de facut mai departe, de exemplu dupa operatie. Actul medical nu se incheie la finalizarea operatiei, esentiale sunt si analizele, investigatiile periodice sau procesul de recuperare.
Pentru medic este foarte important, de asemenea, sa cunoasca pacientul, nu doar problema medicala ce trebuie tratata.

"Noi ne adaptam abordarile in functie de pacienti; nu tratam boli, ci oameni!
Fiecare pacient este unic; chiar daca au in aparenta o afectiune comuna, fiecare o manifesta diferit si o suporta diferit, deci si abordarea trebuie sa fie diferita. De exemplu altfel ne comportam cu un pacient stoic, si altfel procedam cu unul anxios", mai spune dr. Ovidiu Palea.

Dr. Dana Georgescu, Medic primar radiologie si imagistica medicala, ofera cateva sfaturi utile pentru pacientii care urmeaza sa efectueze o investigatie de radiologie (ecografie/ CT/ RM):
- puneti toate intrebarile de care aveti nevoie pentru a intelege examenul;
- completati cu atentie chestionarul primit;
- precizati in momentul programarii daca aveti un teren alergic si daca urmati un tratament, pentru o eventuala pregatire si desensibilizare;
- prezentati toate documentele medicale (inclusiv toate examinarile radio-imagistice si de laborator efectuate anterior) inainte de inceperea examenului;
- cereti detalii privind rezultatul si conduita de urmat;
- in cazul unei reactii alergice la momentul examinarii respectati indicatiile personalului medical privind tratamentul.

"In afara de o comunicare eficienta intre medic si pacient este foarte importanta si o comunicare potrivita intre medici!
In cadrul centrului punem foarte mult accent pe lucrul in echipa, pentru a le oferi pacientilor solutii competente, rapide, conforme cu cele mai noi standarde medicale la nivel international.
Este vital pentru pacient sa existe un coordonator, o persoana care sa integreze toate informatiile medicale transmise de specialisti, astfel incat sa obtina imaginea de asamblu asupra starii de sanatate si sa aleaga, in consecinta, cea mai buna metoda de tratament. In functie de afectiune, acest rol poate fi asumat de medicul de familie, de specialistul in anestezie si terapie intensiva sau de catre oncolog, de exemplu, iar celelalte specialitati se vor raporta acestuia", explica dr. Ovidiu Palea.


Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele



Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Articole similare

Ultimele articole


Mai multe articole despre medici

Spune-ne opinia ta despre "De ce este necesar sa comunicam eficient cu medicii"



6 + 7 =

Cele mai citite articole

Postul Craciunului este o perioada buna pentru eliminarea toxinelor prezente in tractul digestiv si ...
Vitamina C este un factor important in procesul de pierdere in greutate, reprezinta un puternic ...
Pe langa faptul ca este inestetica, grasimea abdominala este un factor de risc pentru diabet si ...

Comentarii articole

Spune-ti parerea
Buna! Si eu am patit exact la fel (stres, nervi, anxietate, depresie ) si m-am prezentat la medic ...
Aveam o durere surda ,o senzatie de disconfort toracic in partea dreapta, am facut o multime de ...

Horoscop zilnic




Bucura-te zilnic de Frumusetea Ta

Afla 25 Trucuri si Sfaturi de la specialisti din Germania
Citeste zilnic GRATUIT totul
despre sanatate, frumusete, stil!
Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Ebook-ul gratuit

Da, vreau sa primesc informatii despre produsele si serviciile oferite de Rentrop & Straton