- sa isi spuna numele si varsta
- sa cunoasca si sa foloseasca 250-500 de cuvinte
- sa raspunda la intrebari simple
- sa vorbeasca in propozitii de 5-6 cuvinte si in propozitii complete pana la varsta de 4 ani
- sa se exprime clar
- sa povesteasca
Dezoltarea cognitiva a copilului de 3 ani
Dupa ce a implinit varsta de 3 ani, copilul va incepe sa puna o multime de intrebari de genul "De ce?", " De ce e cerul albastru?", "De ce trebuie sa ma culc?". Intrebarile vor fi din cele mai ciudate si nu vor inceta niciodata in aceasta perioada, insa, oricat de obositor va fi uneori sa raspunzi tiradelor curioase, trebuie sa stii ca simplul fapt ca micutul te intreaba ceva este un mare pas in dezvoltarea sa congnitiva si o etapa absolut normala. Pe langa aceste intrebari cu "De ce?", copilul de 3 ani ar trebui sa stie si o multime de lucruri:
- sa identifice corect culorile obisnuite
- sa inteleaga ideea de asemanare si diferenta intre obiecte
- sa faca jocuri de rol din ce in ce mai interesante (cand se imagineaza altcineva)
- sa urmeze anumite comenzi
- sa isi aminteasca unele parti din povesti
- sa numere si sa inteleaga conceptul de numaratoare
- sa sorteze obiecte in fucntie de forma si culoare
- sa rezolve puzzle-uri potrivite varstei
- sa recunoasca si sa identifice obiecte si imagini uzuale
Dezvoltarea motrica a copilului de 3 ani
Si dupa 3 ani, copilul va fi in continua miscare. Micutul trebuie:
- sa urce si sa coboare scarile alternand picioarele, cu cate un picior pe fiecare treapta
- sa arunce, sa loveasca cu piciorul si sa prinda o minge
- sa se catere bine
- sa alerge cu incredere si sa mearga cu bicicleta
- sa ii fie usor sa mearga in fata si inapoi
- sa se aplece dupa obiecte, fara sa cada
In ceea ce priveste activitatile realizabile cu degetele si mainile, copilul ar trebui:
- sa manevreze cu usurinta obiectele mici
- sa intoarca paginile cartilor
- sa poata folosi foarfeci potrivite varstei
- sa copieze cercuri si patrate
- sa deseneze un om cu 2 sau 4 parti din corp
- sa scrie cateva litere mari de tipar
- sa constuiasca un turn de cel putin 9 cuburi
- sa se imbrace si dezbrace fara ajutorul tau
- sa insurubeze si sa desurubeze capacele sticlelor
- sa manevreze corect manerele care se rotesc
Dezvoltarea emotionala si abilitatile sociale la copilul de 3 ani
Dupa 3 ani, copilul devine mai independent din punct de vedere fizic, dar si emotional. Crizele de agitatie sunt mai rare. Micutul devine si mai sociabil - acum e capabil sa coopereze cu prietenii, sa joace jocuri pe rand si incepe sa arate ca are abilitati de rezolvare a problemelor.
Dupa 4 ani, copilul trebuie sa fie capabil:
- sa isi imite prietenii si parintii
- sa arate afectiune fata de prieteni si cunostinte
- sa inteleaga conceptul de proprietate: "al meu" si "al lui/ei"
- sa arate o varietate mare de emotii (tristete, manie, fericire, plictiseala)
Imaginatia i-o ia razna, lucru care poate fi si bun, si rau. Fanteziile sale si jocurile de rol devin mai interesante si el se implica mai mult in ele, ceea ce e bine, dar e posibil sa dezvolte temeri inchipuite, cum ar fi teama de un monstru de sub pat sau de la fereastra.
Cand sa te ingrijoreze dezvoltarea copilului
In primul rand, fiecare copil are propriul ritm de dezvoltare. Nu te ingrijora daca micutul tau nu si-a insusit inca toate abilitatile descrise mai sus. Ceea ce este important este sa observi o evolutie constanta in dezvoltarea lui, pe masura ce creste. Daca nu se intampla asta, atunci e posibil sa existe o intarziere a dezvoltarii si e necesar un consult de specialitate.
Semne ale intarzierii in dezvoltare, la copilul de 3-4 ani
- nu poate sa arunce o minge peste mana, sa sara pe loc sau sa mearga cu tricicleta
- cade frecvent si are dificultati la urcatul scarilor
- nu poate sa tina un creion intre degetul cel mare si restul degetelor; ii este greu sa mazgaleasca ceva si nu poaet sa copieze un cerc
- nu poate sa formeze o propozitie cu mai mult de 3 cuvinte si le foloseste gresit pe "eu" si "tu"
- saliveaza abundent si are probleme cand vorbeste
- nu poate sa faca un turn din 4 cuburi si are probleme la manevrarea obiectelor mici
- inca mai manifesta anxietate de separare atunci cand e lasat la gradinita
- nu e interesat de jocurile interactive si nu se implica in jocurile de rol
- nu se joaca cu ceilalti copii si nu le raspunde persoanelor care nu fac parte din familie
- are probleme cu auto-controlul atunci cand e suparat sau furios
- nu intelege comenzile simple
- evita contactul vizual
- opune rezistenta atunci cand e imbracat, trebuie sa se culce sau sa mearga la baie
De asemenea, un alt semn de ingrijorare este atunci cand copilului ii este greu sa faca lucruri pe care le putea realiza inainte - caz in care e nevoie de consultul unui medic. Acesta poate fi un semn de intarziere sau regres in dezvoltare.
De modul in care ne formam copiii inca de la varste fragede depinde dezvoltarea lor profesionala si succesul profesional.
Cum influenteaza atmosfera de acasa dezvoltarea copiilor>>
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
De dor de sufletul lui Andersen - Nichita Stanescu
Texte cu o circulatie foarte restransa si texte inedite ale poetului Nichita Stanescu – un mic tezaur care a stat ascuns vreme de decenii Volumul contine si un corp de texte originale recoltate din arhiva personala a autorului de sotia sa Comoara a fost pastrata de autor intr-un dosar pe coperta caruia a scris De dor...
Oferta Speciala
valabila 48h
valabila 48h
Cat de utila va este aceasta informatie? Noteaza folosind stelele
Rating:
Nota: 4.09
din 5
- 195 voturi.
Ti-a placut acest articol? Da Like sau trimite-l prin WhatsApp prietenilor tai!