"Unii pacienti sunt mai interesati de evolutia bolii, altii nu vor sa stie detalii. Corect este ca medicul sa anunte in primul rand pacientul despre afectiune si tratament, direct, scurt, fara multe detalii. In pasul urmator discuta si intreaba pacientul despre doleantele personale. In fata unui diagnostic grav pacientul se poate simti debusolat, de aceea trebuie reluate discutiile periodic, la fiecare evaluare. Desi familia, usor detasata, poate cere mai multe detalii, este bine ca acestea sa se temporizeze. Putem sugera familiei modificari ce tin de stilul de viata, sa evite documentarea pe internet sau surse nesigure, sau chiar plimbarea pe la specialisti neavizati", explica Simona Farcas, medic primar medicina de familie din cadrul centrului ProVita - Diagnostic si tratament.
Atunci cand pacientul se loveste de un diagnostic nou este bine sa intrebe:
- Ce inseamna afectiunea, cum se schimba viata lui dupa acest moment?
- Cat dureaza tratamentul/ boala?
- Cat de des se vor efectua controalele?
- Cum influenteaza boala anumite persoane din familie?
Daca pacientul urmeaza sa realizeze o analiza de imagistica (ecografie, CT, RM), este important sa afle:
- Exista contraindicatii?
- Ce pregatire este necesara?
- Cum se desfasoara investigatia?
- Care este durata examinarii?
- De ce este necesara injectarea cu substanta de contrast?
- Care este rezultatul examenului?
- Daca rezultatul este normal, de ce a fost necesar examenul?
- De ce sunt necesare alte investigatii complementare?
- Unde merg cu rezultatul?
O alta regula foarte importanta este ca pacientul sa fie deschis in fata specialistului. Medicul nu judeca nimic din cele spuse, iar tot ceea ce se discuta in cabinet ramane strict confidential.
In plus, pacientul trebuie sa aiba incredere in medic, sa fie convins ca acesta ii va rezolva problema, nu sa il suspecteze de greseli sau rea vointa. Nu va simtiti in siguranta, ascultat sau tratat corespunzator - atunci schimbati medicul!
Astfel, de multe ori ajungem sa cerem opinia mai multor medici, cu sugestii diferite de tratament, uneori contradictorii. Cum procedam in acest caz?
"Pacientul trebuie sa aleaga doctorul care i se pare cel mai sincer, care ii inspira incredere maxima, cel care i se pare ca va face tot posibilul sa ajute, oricat de grava ar fi situatia", explica dr. Ovidiu Palea, Directorul General al Centrului Medical ProVita.
Astfel, cel mai important factor pe care trebuie sa il urmarim atunci cand facem aceasta alegere este modul in care suntem ingrijiti:
"Anumiti medici, in special cei care trateaza boli grave, depersonalizeaza pacientul pentru ca astfel il pot trata cel mai bine si corect. Este foarte greu sa faci asta si nu toata lumea reuseste. De exemplu, in cazul <Colectiv> multi medici au tratat excelent pacientii pentru ca nu stiau detalii personale despre acestia.
Alti medici functioneaza mai bine atunci cand empatizeaza cu pacientii si atunci stabilesc o relatie deschisa, de incredere si comunicare. Cand intram pe usa cabinetului trebuie sa ne gandim daca ne dorim un prieten sau un tratament. Ideal ar fi amandoua, dar acest lucru nu este posibil mereu! ",adauga dr. Simona Farcas.
Dincolo de diagnostic si tratament trebuie sa stim ca partea de urmarire post terapeutica este critica, indiferent de afectiune sau evolutia cazului. Este foarte important pentru pacient sa stie ce are de facut mai departe, de exemplu dupa operatie. Actul medical nu se incheie la finalizarea operatiei, esentiale sunt si analizele, investigatiile periodice sau procesul de recuperare.
Pentru medic este foarte important, de asemenea, sa cunoasca pacientul, nu doar problema medicala ce trebuie tratata.
"Noi ne adaptam abordarile in functie de pacienti; nu tratam boli, ci oameni!
Fiecare pacient este unic; chiar daca au in aparenta o afectiune comuna, fiecare o manifesta diferit si o suporta diferit, deci si abordarea trebuie sa fie diferita. De exemplu altfel ne comportam cu un pacient stoic, si altfel procedam cu unul anxios", mai spune dr. Ovidiu Palea.
Dr. Dana Georgescu, Medic primar radiologie si imagistica medicala, ofera cateva sfaturi utile pentru pacientii care urmeaza sa efectueze o investigatie de radiologie (ecografie/ CT/ RM):
- puneti toate intrebarile de care aveti nevoie pentru a intelege examenul;
- completati cu atentie chestionarul primit;
- precizati in momentul programarii daca aveti un teren alergic si daca urmati un tratament, pentru o eventuala pregatire si desensibilizare;
- prezentati toate documentele medicale (inclusiv toate examinarile radio-imagistice si de laborator efectuate anterior) inainte de inceperea examenului;
- cereti detalii privind rezultatul si conduita de urmat;
- in cazul unei reactii alergice la momentul examinarii respectati indicatiile personalului medical privind tratamentul.
"In afara de o comunicare eficienta intre medic si pacient este foarte importanta si o comunicare potrivita intre medici!
In cadrul centrului punem foarte mult accent pe lucrul in echipa, pentru a le oferi pacientilor solutii competente, rapide, conforme cu cele mai noi standarde medicale la nivel international.
Este vital pentru pacient sa existe un coordonator, o persoana care sa integreze toate informatiile medicale transmise de specialisti, astfel incat sa obtina imaginea de asamblu asupra starii de sanatate si sa aleaga, in consecinta, cea mai buna metoda de tratament. In functie de afectiune, acest rol poate fi asumat de medicul de familie, de specialistul in anestezie si terapie intensiva sau de catre oncolog, de exemplu, iar celelalte specialitati se vor raporta acestuia", explica dr. Ovidiu Palea.
Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
In slujba coroanei
Volumul memorialistic & 39;In slujba coroanei& 39; ne invita sa cunoastem perspectiva personala a autorului dl Dan Ion Lazar membru al echipei ce a insotit Familia Regala la revenirea in tara ca martor si participant direct la evenimentele petrecute atunci dar si mai tarziu la activitatile Casei Regale Romane Aflam intai despre...
Oferta Speciala
valabila 48h
valabila 48h
de SuntFericita.ro
Redactia Sunt Fericita reprezinta o echipa de 3 femei care cerceteaza zilnic cele mai relevante subiecte pentru cititoarele si cititorii nostri. Informatiile sunt apoi filtrate pentru a fi transpuse intr-o maniera cat mai prietenoasa cu putinta in articolele pe care le parcurgeti cu placere.
Redactia Sunt Fericita reprezinta o echipa de 3 femei care cerceteaza zilnic cele mai relevante subiecte pentru cititoarele si cititorii nostri. Informatiile sunt apoi filtrate pentru a fi transpuse intr-o maniera cat mai prietenoasa cu putinta in articolele pe care le parcurgeti cu placere.
Cat de utila va este aceasta informatie? Noteaza folosind stelele
Rating:
Nota: 5
din 5
- 2 voturi.
Ti-a placut acest articol? Da Like sau trimite-l prin WhatsApp prietenilor tai!